Analyse af tegneserier
Thomas Thorhauge: Dansk i dybden: graphic novels. Gyldendal, 2010.
Gennemgang af tegneseriens virkemidler. Inddrager de nyeste, oversatte grafiske romaner (mange eksempler).
http://www.louisiana.dk/dk/Menu/Undervi … l.pdf+%232
Materiale om manga for 7. – 10. klasse udarbejdet af kunstmuseet Louisiana.
Marianne Eskebæk Larsen: Graphic novels. Webportalen dansk.gyldendal.dk, Gyldendal, 2011
Materialet fokuserer på Persepolis, Maus og Sort hul.
Marianne Eskebæk Larsen: Drageløberen. Litteraturguide. Høst & Søn, 2012.
Materialet gennemgår analytiske tilgange til Drageløberen som grafisk roman og kommer med konkrete forslag til måder at undervise i den på.
Dorte Eggersen: ”Liv og fortælling” i Fuld forvandling. Fiktionslæsning i overbygningen, ViaSystime, 2011.
Det sidste afsnit omhandler graphic novels med særlig fokus på den amerikanske tegneserietegner Craig Thompson.
Det tyske Goetheinstitut om at bruge tegneserier i tyskundervisningen, bl.a. ifht. grammatik.
Undervisningsmateriale til første bind af Walking Dead
Kan downloades her
Fremmedsprogsundervisning
http://www.toon-books.com/rdr_one.php
Tre forskellige tegneserier på fem forskellige sprog, herunder fransk og spansk. Tegneserierne i sig selv henvender sig til de helt små børn, men vil muligvis kunne bruges ifht. fremmedsprogsundervisning for de ældre elever.