Tegneserietemanummer af Unge Pædagoger

Det seneste nummer af branchetidsskriftet Unge Pædagoger stiller skarpt på tegneserien, set fra et undervisningssynspunkt. Nummeret er redigeret af bestyrelsesmedlem i Dansk Tegneserieråd Marianne Eskebæk Larsen, der også står som forfatter eller medforfatter på flere artiklerne. Dertil kommer en række tekster forfattet af danske forskere og undervisere på området, såvel som en oversættelse af Mark Newgarden og Paul Karasiks klassiske essay “Hvordan man læser Nancy.”

Pressemeddelelsen lyder som følger:

Tegneserien er alsidig som aldrig før. Actionmættede kilometerlange mangaserier til børn, avantgardistiske visuelle forløb, letforståelige skildringer af filosofiske problemstillinger og naturfænomener og storladne, bevægende fortællinger som overbeviser selv inkarnerede tegneserieskeptikere. Alligevel lader tegneserien ikke til at være indlemmet i den store undervisningsmaskine: hverken som del af den kunstneriske kanon sammen med romaner og film eller som et pædagogisk værktøj. Det ønsker UP at ændre på.

Med dette nummer af UP sætter vi fokus på tegneseriens potentiale ift. læreprocesser og undervisning i folkeskolen og gymnasieskolen samt de videregående uddannelser. Artiklerne er skrevet af danske og internationale tegneserieforskere og fælles for dem alle er, at tegneserien forstås, analyseres, diskuteres og anvendes i forhold til en didaktisk logik.

Læs Unge Pædagoger nr. 2/2012 her:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *