Blækfabrikken: Nyt dansk tegneserieforlag


Den mangeårige tegneserieaktivist, tegner og grafiker Dan Ræder Knudsen (afbildet) startede sidste år eget grafik- og designfirma og udvidede tidligere i år så aktiviteterne til også at omfatte produktion og udgivelse af tegneserier. Nu har Blækfabrikken så lanceret sin hjemmeside, hvor man kan læse meget mere, inklusive denne pressemeddelelse:

www.blækfabrikken.dk – nyt dansk tegneserieforlag med ny hjemmeside

Hvis du var på Komiks.dk, husker du sikkert den sjove stand med Kaptajn Arno, Flush Royale og GOBE. Nu er Blækfabrikken, Danmarks nyeste forlag, kommet på nettet. Det er forlagsdirektør Dan R. Knudsen, der står bag. Lanceringen følges op af en pressemeddelelse om det danske tegneseriemarked:

De traditionelle tegneserieforlag har udspillet deres rolle
“De unge mennesker hellere vil se fjernsyn og spille på computere”. Det er som regel forklaringen på krisen i dansk tegneserie. Men nogen mener, at det er en nem undskyldning for ikke at tage kampen op og udvikle serier, der som fx manga, har tag i et bredt publikum.

”Forlagene har hverken forsøgt at opdyrke nye talenter eller udvikle nye produkter, der passer til markedet. De har fantasiløst satset på gamle travere, der bliver mere og mere tandløse. Ikke underligt at det danske tegneseriemarked er helt underdrejet – til trods for at der er masser af talent i Danmark. I det store udland taler man decideret om en ny guldalder for tegneserien”, konstaterer nystartet redaktør og forlægger Dan R. Knudsen.

En ny generation af tegneserieskabere med noget andet på hjertet har nemlig ramt markedet. Hvor tegneserieudgivelser tidligere hovedsageligt var et kommercielt anliggende styret af forlagene, har tegneserieskaberne taget magten i det vakuum, der er opstået i fraværet af forlag med ideer og visioner. ”Med tegneserieskaberne ved roret får vi meget personlige serier. Spændende men også smalle udgivelser. Hvis tegneserien som medie skal vende stærkt tilbage, skal der også produkter på markedet, der har appel til et bredt publikum.” uddyber Dan R. Knudsen.

“Forlagene har sovet i timen og det har givet plads til folk med nye ideer” konstaterer Dan Knudsen tørt. Af samme grund har han startet forlaget Blækfabrikken, der debuterer med tre meget forskellige udgivelser. “De viser i høj grad spændvidden i mediet og demonstrerer Blækfabrikkens intention om at udgive serier med personlighed og humor, der både kan være barnlig og intelligent. Det er ikke metervarer fra den europæiske tegneseriefabrik”. Noget nyt er også det tætte samarbejde med tegneserieskaberne. “Vi diskuterer en masse om, hvordan vi kan gøre det bedre, og folk er selv med til at distribuere og markedsføre serierne. Dels er det sjovt og dels tager alle meget mere ansvar, når de er involverede.

Naturligvis har vi også en fordel i, at vi ikke skal leve af det her – vi gør det fordi vi brænder for det og fordi vi gerne vil have nogle anderledes produkter på markedet, nogle serier som VI tror på. Det er et sats og en investering. Men hvis det viser sig, at vi har ret, skal det nok tjene sig ind igen – i løbet af en 10 – 20 år” slutter Dan Knudsen med et smil.

Fakta:
Der har været gyldne tider i branchen. I 70erne fyrede man cremen af 50 års europæisk tegneserieproduktion af i et hurtigt hug. Det skabte en nation af tegneserielæsere. Desværre førte de gode tider til, at forlagene udgav revl og krat. Tonsvis af bras røg ukritisk på markedet og læserne forsvandt lige så hurtigt som de var kommet. Lige som det så sortest ud, kom der en ny bølge af europæiske serier – voksentegneserier. Det passede lige med at de læsere, der var startet med Tintin, nu var parate til hårdere boller på suppen. Men midt i 90erne var festen definitivt forbi og først nu 15 år senere, begynder mediet igen at røre på sig. Gamle kendinge som Anders And, Lucky Luke og Asterix overlever kun lige på renomméet, mens tegneserier med mere litterære kvaliteter – kaldet Graphic Novels – viser nye muligheder. Fx danske Thomas Thorhauges “Kom Hjem” eller “Min fjerne barndomsby” af japanske Jiro Taniguchi.

Blækfabrikken vil have den slags smalle udgivelser på programmet, aktuelt fx “Kaptajn Arno” – men prøver at udvikle nye serier som fx “Flush Royale”, der har de kvaliteter, som gjorde de gamle klassikere populære.

Skriv et svar